Tussenstand schrappunten wijkverpleging na 9 maanden
Nieuwsbericht | 19-03-2019 | 16:46
Partijen in de wijkverpleging (V&VN, ActiZ, Zorgthuisnl, ZN, NZa en het ministerie van VWS) hebben in 2018 hard gewerkt aan het verminderen van de regeldruk. Dat heeft zijn vruchten afgeworpen: in 2019 merken wijkverpleegkundigen daar al veel van. De administratieve lasten waar wijkverpleegkundigen en hun collega’s in hun werk tegenaan lopen gaat vaak ten koste van hun werkplezier. Ook is het tijd die ze niet kunnen besteden aan de zorg voor patiënten en cliënten, terwijl dat is waarom ze voor hun vak gekozen hebben.
Hoe is de afnemende regeldruk merkbaar?
Administratieve handelingen die elke dag verricht werden, hoeven nu of binnenkort niet meer te worden gedaan. Ook vervallen er administratieve handelingen die per patiënt één of een paar keer per jaar moeten worden gedaan en dan vaak veel tijd kosten. De tijd die overblijft, is tijd die aan patiënten besteed kan worden.
Concreet gaat het om de volgende regels die zijn geschrapt:
De minutenregistratie leidt tot veel onnodige administratie en zorgt al jaren voor onvrede bij wijkverpleegkundigen. Al eerder was de verplichting daarom geschrapt uit wet- en regelgeving. Toch bleef de maatregel in de praktijk bestaan. Daar komt nu uiterlijk dit jaar een einde aan. Met alle partijen zijn afspraken gemaakt om te zorgen dat zorgaanbieders die de minutenregistratie nog gebruiken en geen gebruik maken van een regelarme manier van registeren, een alternatieve registratiestandaard gaan gebruiken in hun organisatie.
Er zijn hulpmiddelen beschikbaar om de aanbieders te ondersteunen bij hun overstap, waaronder een handreiking, infographic, helpdesken bij uw eigen branche- of beroepsvereniging en een praktijkteam van VWS/NZa. Daarnaast werken zorgaanbieders, accountants en zorgverzekeraars op dit moment aan handvatten ter ondersteuning. Zodat zorgaanbieders weten hoe zij hun administratieve organisatie en interne controle kunnen inrichten en hoe verzekeraars hun controles kunnen inrichten. Deze producten zijn begin april 2019 klaar.
Als een zorgplan wijzigt, is er geen nieuwe handtekening meer nodig. De handtekening onder de eerste versie van het zorgplan voldoet. De handtekening onder de eerste versie blijft wel vereist. Met deze handtekening geeft de cliënt aan dat er afstemming is geweest met de zorgverlener over de te leveren zorg én dat hierover wederzijdse instemming is. Daarmee zijn de aard, inzet, duur, omvang en beoogde doelen vastgelegd. Dit geldt met terugwerkende kracht per 1 oktober 2018. Lees de uitgebreide toelichting.
Wijkverpleegkundigen moesten twee keer per jaar verplicht standaard risicosignaleringslijsten invullen. Deze regel is geschrapt en de lijsten hoeven niet meer te worden ingevuld. Wijkverpleegkundige Evelyn laat in dit filmpje zien dat zij doorlopend risico’s bij cliënten signaleert, als onderdeel van haar werk.
Wijkverpleegkundigen moesten elk half jaar een zorgplan-evaluatie uitvoeren met cliënt en/of diens wettelijk vertegenwoordiger. Deze regel is per 1 oktober 2018 vervallen. De verpleegkundige of verzorgende bepaalt zelf op welk moment een evaluatie nodig is. Het verpleegkundig proces en het initiële zorgplan biedt daarvoor voldoende aanleiding. Lees de uitgebreide toelichting.
In 2019 wordt er een traject opgestart om de aanvraagprocedure voor hulpmiddelen te vereenvoudigen. De eerste stap die al is gezet, is dat wijkverpleegkundigen hulpmiddelen voor verpleging en verzorging rondom het bed zelf mogen voorschrijven. Het gaat bijvoorbeeld om anti-decubitusmatrassen, bedhekken en rollakens. Wijkverpleegkundigen hoeven hiervoor niet meer naar de huisarts of de medisch specialist. Meer informatie vindt u hier.
De wijkverpleegkundige heeft vaak een machtiging nodig van de huisarts, voordat hij/zij bij de apotheek een baxterrol of medicijndoos voor een cliënt kan aanvragen. De wijkverpleegkundige kan dit ook zelf aanvragen als onderdeel van de signalerende functie. Als de wijkverpleegkundige dit direct bij de apotheek kan aanvragen scheelt dat tijd en administratieve handelingen. De partijen zoeken nu uit waarom dit nu niet overal mogelijk is.
De wet BIG verplicht alleen uitvoeringsverzoeken voor voorbehouden handelingen. Uitvoeringsverzoeken zijn niet nodig bij risicovolle handelingen. LHV, ActiZ, Zorgthuisnl en Verenso hebben hiertoe de Handreiking voorbehouden en risicovolle handelingen aangepast. Daarin wordt explicieter onderscheid gemaakt tussen voorbehouden en risicovolle handelingen. De publicatie wordt op korte termijn verwacht.
Het standaard invullen van de arbochecklist is voor wijkverpleegkundigen een flinke administratieve last. De arbocheck blijft belangrijk doordat het duidelijk maakt welke aanpassingen aan materialen en werkomgeving nodig zijn om te zorgen voor een gezonde werkomgeving voor de professional en een veilige situatie voor de cliënt. Om deze administratieve lasten zoveel mogelijk te verminderen is er een verkorte arbochecklist ontwikkeld. Lees de uitgebreide toelichting.
De zelfredzaamheidsmatrix is een hulpmiddel om inzicht te bieden in de mate van zelfredzaamheid van de cliënt. Sommige organisaties die ook zorg leveren in het sociale domein, gebruiken deze matrix in hun organisatie (als verantwoordingsinstrument naar gemeenten). De matrix is niet verplicht, maar een deel van de wijkverpleegkundigen ziet deze matrix als hulpmiddel en niet als last. Wijkverpleegkundigen kunnen in hun eigen praktijk inschatten of lijsten zoals deze hen helpen in de dagelijkse praktijk.
Momenteel wordt gewerkt aan het ontwerp voor de (digitale) professionele omgeving. De professionele omgeving moet de professional in haar werkproces ondersteunen. In plaats van hen administratieve handelingen (lijstjes invullen) te laten verrichten, gaat het om een zorgproces-ondersteunende rapportage. Dit ondersteunt de kwaliteit van zorg én vergroot het werkplezier van de professional. Bij dit ontwikkelproces zijn of worden alle stakeholders betrokken.
Partijen hebben afgesproken om dit op te pakken bij het inkoopbeleid 2020. Dit inkoopbeleid wordt in april bekend gemaakt. Daarna zal er op basis van deze informatie een verdiepingsslag komen om de registratielasten van wijkverpleegkundigen in relatie tot zorginkoopcontracten nader te kunnen duiden. Het streven is om dit begin juni 2019 te hebben afgerond.
Met ingang van het contractjaar 2019 is de opzet van de declaratieparagraaf in de contracten bij alle zorgverzekeraars hetzelfde. Dit leidt tot minder administratieve lasten voor zorgaanbieders. Het ‘zoeken naar de verschillen’ in de contracten op het gebied van declareren is immers niet meer nodig. Zorgverzekeraars hebben de zogenoemde Uniforme Declaratieparagraaf vastgesteld met inbreng van de brancheverenigingen van de zorgaanbieders. Het is een aanvulling op de Algemene Bepalingen die vorig jaar zijn geïntroduceerd. Lopende meerjarenafspraken zijn hiervan uitgezonderd, zie hier.
~
Wil je dit nieuwsbericht intern verspreiden? Download dan de PDF via onderstaande link!