Communicatie-app verbetert doorstroom van ziekenhuis naar thuiszorg

Verschillende Brabantse ziekenhuizen Máxima MC, Catharina Ziekenhuis, St. Annaziekenhuis en een aantal Brabantse thuiszorgorganisaties deden mee aan een kleine pilot met een communicatie-app. Dankzij deze app Siilo is bij ontslag van een patiënt uit het ziekenhuis de communicatie tussen het ziekenhuis en de thuiszorg goed geregeld, met als resultaat een efficiëntere samenwerking en een betere doorstroom van een patiënt die naar huis kan met thuiszorg.

De nieuwe werkwijze bespaart transferverpleegkundigen veel rondbellen en levert wijkverpleegkundigen meer tijd op om aan de cliënt te besteden. Inmiddels is opschaling in de provincie Brabant een feit en sluiten in de toekomst mogelijk ook huisartsenpraktijken en revalidatiecentra aan.

Hoe werkt deze app?

Iedere dag zet een transferverpleegkundige voor 12.00 uur en voor 15.30 uur zorgvragen uit voor patiënten die met thuiszorg met ontslag moeten. ‘Thuiszorgorganisaties hebben dan respectievelijk tot 14.00 en 16.30 uur de tijd om te reageren. Ze kijken zelf en onderling wie de zorgvragen het beste kan oppakken’, vertelt transferverpleegkundige Kim van Herk van het Máxima MC in Eindhoven, ‘Voor de wijkverpleegkundigen betekent deze werkwijze dat zij veel minder vaak gestoord worden door telefoontjes’.

Lees het volledige artikel op nursing.nl

©nursing.nl