Model addendum bij de opdracht tot het verlenen van jeugdhulp en Wmo beschikbaar
Vanaf vandaag is een model addendum beschikbaar dat dient om de lopende contracten tussen gemeenten en aanbieders aan te passen op de gewijzigde zorginhoud, zorgcontinuïteit en meerkosten als gevolg van corona. Het model ondersteunt gemeenten en aanbieders bij het beperken van de uitvoeringslast van de regelingen. Het model kan door partijen integraal gebruikt worden, al is het natuurlijk mogelijk om artikelen die niet van toepassing zijn te verwijderen.
Nieuwe handreiking 'Kiezen voor de Taakgerichte Uitvoeringsvariant'
Voor gemeenten en zorgaanbieders die overwegen om taakgericht te gaan werken in het sociaal domein, is een nieuwe handreiking opgesteld door ketenbureau i-sociaal domein. Taakgericht werken kan bijdragen aan het terugdringen van administratieve lasten in het sociaal domein. De handreiking geeft een overzicht van de belangrijkste te maken keuzes in het opzetten van een taakgerichte werkwijze en geeft een eerste inzicht in de (praktische) consequenties van deze keuze voor de uitvoeringspraktijk, inclusief succesfactoren en belangrijke valkuilen.
Resultaten effectmeting werkzaamheden en activiteiten Ketenbureau i-Sociaal Domein
In het voorjaar van 2020 heeft een onderzoek plaatsgevonden naar de effecten van de producten en diensten van het ketenbureau i-Sociaal Domein. Uit het onderzoek blijkt dat de activiteiten hebben bijgedragen aan de standaardisatie van informatie-uitwisseling en daarmee aan de reductie van administratieve lasten. De ervaren administratieve lasten zijn echter nog altijd hoog, zowel bij zorgaanbieders als bij gemeenten. Zorgaanbieders scoren hierbij hoger op de ervaren administratieve lasten dan gemeenten. Beide geven aan de meeste administratieve lasten te ervaren rondom de toewijzing van de zorg.
Format registratieformulier meerkosten voor Wmo en Jeugd beschikbaar
VNG en het Rijk hebben afspraken gemaakt over het bieden van financiële zekerheid en ruimte aan zorgorganisaties en professionals. Dit is nodig om zorgorganisaties en professionals, in deze uitzonderlijke tijden, een uiterste inspanning te laten verrichten om goede zorg te verlenen en kwetsbare mensen te beschermen. Om de uitvoering van de regeling te bespoedigen en administratieve lasten daarbij te beperken, ontwikkelen branches van zorgaanbieders, VNG, VWS en het Ketenbureau i-Sociaal Domein formats en modellen. Vanaf nu is ook Format registratieformulier voor het declareren van de meerkosten beschikbaar.
Handreiking kwaliteitscriteria jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning voor inkoop
De werkgroep Kwaliteit van het programma Inkoop en Aanbesteden Sociaal Domein heeft een Handreiking kwaliteitscriteria jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning voor inkoop opgesteld. Deze bevat een handzaam stappenplan waarmee gemeenten zo eenvoudig mogelijk kwaliteitscriteria voor de inkoop van jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning kunnen opstellen. Bij elke stap is een overzicht opgenomen met bestaande relevante documenten.
Verlenging ‘overgangsregeling’ procesgericht verantwoorden nu ook voor 2019 voor de ggz
In april 2019 is het advies van de Taskforce Gepast Gebruik ggz verschenen. In dit rapport adviseert de Taskforce Gepast Gebruik ggz over een uitwerking van een procesgerichte verantwoording op gepast gebruik op zodanige wijze dat de regeldruk voor zorgprofessionals substantieel wordt verminderd en risico’s optimaal worden beheerst. Om een maximale stimulans te realiseren voor de overgang naar een procesgerichte verantwoording over gepast gebruik, heeft de Taskforce een specifieke (tijdelijke) overgangsregeling voorgesteld. Zorgaanbieders kunnen onder bepaalde voorwaarden over 2017 en 2018 procesgericht verantwoorden. Zo wordt ruimte gecreëerd voor deze vorm van verantwoording (blik op de toekomst). De tijdelijke overgangsregeling geldt onder dezelfde voorwaarden nu ook voor het jaar 2019. Dit hebben de leden van het Bestuurlijk Overleg HLA ggz op 14 mei besloten.
Kwaliteitsnormen NHG-Praktijkaccreditering vereenvoudigd en verbeterd
De Kwaliteitsnormen NHG-Praktijkaccreditering zijn vereenvoudigd en verbeterd. Eerder was al afgesproken dat de audits minder vaak plaats hoeven te vinden. Deze acties moeten ervoor zorgen dat de administratieve lasten voor huisartsen rondom de NHG-Praktijkaccreditering naar beneden gaan.
Meer nieuws