Praktijkverhalen

Op welke manier werken zorgverleners en -organisaties aan het verminderen van de regeldruk? Wat zijn hun tips en ervaringen? Lees de verhalen uit de praktijk.

Geef medewerkers de ruimte

Arnoud Aikema van Esdégé Reigersdaal vertelt ons meer over hun ervaringen met het experiment Vernieuwend Verantwoorden van de NZa. Zijn belangrijkste boodschap? Geef medewerkers de ruimte om zelfstandig besluiten te nemen en in hoe ze verantwoording afleggen. 

Lees het hele interview.

Spelenderwijs regeldruk terugdringen

Voor Zorggroep Alliade ontwikkelde Niels Bloembergen het spel Ontregel! waarmee zorgverleners stilstaan bij het nut van regels op een locatie. Door dit spel te spelen kun je binnen je organisatie, team of met je leidinggevende of cliënten de dialoog aangaan: is de regel nog van toepassing, kan hij afgeschaft worden of omgezet worden in een afspraak? Zo wordt ontregelen van zorg toegankelijk, laagdrempelig en bespreekbaar. Lees het praktijkvoorbeeld van Zorggroep Alliade.

'Bewustwoording van processen'

Als de basis van processen op orde is, kunnen de administratieve lasten en daarmee de controle worden teruggebracht, meent Syndion. De organisatie is ervan overtuigd dat dit leidt tot waar het om draait: meer tijd voor de cliënt. Lees het praktijkvoorbeeld van Syndion.

Registraties bieden ook houvast

Het onderwerp registratielasten leeft. We willen meer tijd voor zorg en minder papierwerk. Hoe ga je daarmee om? En registreren we echt zo veel? In gesprek met Mark van IJzendoorn, coördinator kwaliteit en Hettie Bierlee, medewerker kwaliteit bij Triade, blijkt dat het niet altijd zo slecht gesteld is met de ervaren registratielast. Ga naar dit nieuwsbericht over registraties >

Lees meer praktijkverhalen

Meer praktijkverhalen over regeldruk en administratielasten vind je bij thema Ondersteuningsplan. Hier vind je alvast een praktijkvoorbeeld van Zorgorganisatie Dichterbij