Praktijkverhalen

Op welke manier werken zorgverleners aan het verminderen van de regeldruk? Wat zijn hun tips en ervaringen? Lees de verhalen uit de praktijk.

'Vragen wat een bewoner wil, kost niet meer tijd'

Wat gebeurt er als we ons niet vasthouden aan regels, afvinklijstjes en formulieren? Dat was de vraag die verzorgende IG Esther Jong-Van Wilsum zichzelf stelde toen ze merkte dat haar werk steeds meer belemmerd werd door al die regels. Ze besloot actie te ondernemen en het zelf te ervaren. Lees het praktijkvoorbeeld van Wilgaerde.

Regels schrappen: Van moeten naar de bedoeling achterhalen

Rivas Zorggroep is al meer dan vijf jaar bezig met het stroomlijnen en verminderen van de administratieve lasten. Adviseur en regiehouden Isabeth Arts en project- en locatieleider Arda van Eeuwijk vertellen hoe zij dit aanpakken. Lees het praktijkvoorbeeld van Rivas Zorggroep.

Meer rust door minder registratielast

Personenalarmering neemt steeds meer toe. En daarmee ook de administratieve lasten voor zorgverleners in de thuiszorg. De registratie ervan is bovendien zeer tijdrovend. Dat moet anders, vindt Archipel Thuis dat thuiszorg levert in Eindhoven en omgeving. Aan projectleider en beleidsmedewerker Kwaliteit Sabine Veldhuijzen de taak de registratielast te verminderen. Lees het praktijkvoorbeeld van Archipel Thuis.

Regels schrappen in 40 minuten

‘Schrappen, snappen en verbeteren, dát is wat we willen doen’. Projectleider Desirée Krol staat voor een groep zorgmedewerkers van de zorgorganisatie Noorderbreedte in Leeuwarden. Samen met haar collega’s Sandra, Lesley en Geertje, verzorgde ze een aantal mini-schrapsessies om de registratiedruk aan te pakken.
Lees het praktijkvoorbeeld van zorgorganisatie Noorderbreedte

Dagbesteding zonder registratielast

Een middagje samen bingoën of breien zonder bureaucratisch gedoe. De nieuwe indicatieloze dagbesteding  genaamd Gast&Hof  bestaat sinds een jaar in Yerseke, Kruiningen en Rilland. De proef is zo’n succes dat mensen zich voortaan niet meer hoeven aan te melden voordat ze kunnen aanschuiven bij de dagbesteding in het zorgcentrum.
Lees het praktijkvoorbeeld van zorggroep Ter Weel

‘Uitleggen en efficiënter organiseren’

Als wijkverpleegkundige liep Laura Vink regelmatig tegen zaken aan waarvan ze dacht: “dat kan anders en handiger”. Via de zorgadviesraad van haar werkgever Zorgspectrum, zorgorganisatie in Vianen en omstreken, regelde ze deelname aan een van de schrapsessies die Vilans organiseert.
Lees het praktijkvoorbeekd van Zorgspectrum.

'Meer begrip kan leiden tot minder administratieve lasten' 

Zorgorganisatie Het Hoge Veer in Raamsdonksveer is al langer op zoek naar manieren om de administratieve lasten terug te dringen. Staffunctionaris kwaliteit Marleen Benschop en collega Janine Beerens geven hun visie op het terugdringen van de administratieve lasten. Lees het praktijkvoorbeeld van Het Hoge Veer.

Regeldruk: prioriteit bij Zorggroep Ter Weel

‘Zorg dat het werkt, en dat diegene die aan het bed staat de zorg ook leuk blijft vinden,’ zegt Henri Trieling, teamleider van Zorggroep Ter Weel. Hij vertelt hoe Zorggroep Ter Weel de regeldruk aanpakt en wat hen daarbij heeft geholpen. Lees het praktijkvoorbeeld van Zorggroep Ter Weel.

Hoe dringt Humanitas de administratieve lasten terug?

Humanitas is op zoek naar manieren om ervoor te zorgen dat de zorgprofessionals zoveel mogelijk tijd en ruimte hebben voor de mensen waarvoor zij zorgen. Dat doen zij onder andere met schrapsessies. De eerste ervaringen zijn positief: ‘het kan echt met minder’. Lees hoe Humanitas de registraties terugdringt.

Rivas Zorggroep dringt registraties terug

Adviseur Kwaliteit en Veiligheid André Hoogendoorn bij Rivas Zorggroep: 'Je moet blijven aantonen dat het zin heeft om met elkaar de regeldruk aan te pakken en dat het helpt om het werk beter te organiseren.' Lees hoe Rivas Zorggroep regeldruk vermindert aan de hand van een schrapsessie.

AxionContinu begint klein aan verminderen registratie

Het begon met een klein experiment van de STOPknop. Toen de bestuurder van AxionContinu ook op de STOPknop drukte, is besloten deze voor de hele organisatie in te voeren.
Lees hoe AxionContinu werkt aan het verminderen van registraties

Zorgorganisatie Wilgaerden werkt aan minder registraties

'Soms zijn we wel 40 procent van de tijd bezig met administratie. Kostbare tijd die we liever aan de cliënt besteden.' Teamcoach in de thuiszorg Gerda Jong van zorgorganisatie Wilgaerden, vond het tijd voor verandering. Lees hoe zij met haar teams werkt aan minder registraties.