Communicatie speelt een belangrijke rol bij de aanpak van regeldruk

Deze week waren we vanuit [Ont]Regel de Zorg te gast bij Laurens Nijeveld: een woonzorglocatie voor ouderen met lichamelijke klachten of dementie.

Onze collega Janina en Frédérique liepen een ochtend mee met de kwaliteitsverpleegkundige. Welke inzichten heeft dat opgeleverd?

Doel van het werkbezoek

“We wilden zien hoeveel tijd zorgverleners op een dag bezig zijn met registratie; en welke registratie nuttig wordt gevonden en welke overbodig. En een belangrijke vraag: wat maakt het leuk of juist lastig om het werk goed te doen?”

Welke inzichten met betrekking tot regeldruk kregen jullie?

  • Regeldruk aanpakken = zorgen voor de juiste cultuur. Wil je regeldruk verminderen? Dan is een cultuur waarin mensen kritisch zijn op het eigen handelen, weten wat er speelt en willen veranderen een must.
  • Regeldruk aanpakken = goede werkafspraken maken. Loop je ergens tegenaan? Kaart het aan in je organisatie. Zo heb je invloed dat jij en je collega’s geen onnodige dingen moeten doen. Zorgverleners kunnen daar nog wel wat hulp en steun bij gebruiken.
  • Regeldruk = een persoonlijke ervaring. Niet iedereen ervaart een administratieve handeling als last o.a. ICT-vaardigheden en drukte zijn hierop van invloed. Dit maakt dat dezelfde handeling door de één als een enorme klus wordt gezien en voor de ander zo gepiept is. Ook wordt registratie meer als last ervaren op momenten dat het druk is. Belangrijk daarbij is dat je weet waarom je iets registreert en dat het nuttig is voor de zorg die je geeft.
  • Regeldruk aanpakken = goede (interne) communicatie. Iedereen die betrokken is bij een nieuwe werkwijze moet ervan weten. Cruciaal dus dat gemaakte afspraken om regeldruk te verlagen, bekend zijn in alle lagen van de organisatie. Bij Laurens heeft de kwaliteitsverpleegkundige hierin een belangrijke schakelfunctie. Zij haalt  (ontregel)informatie uit vakbladen en interne communicatie, zoals de Laurens-nieuwsbrief en brengt collega’s op de werkvloer hiervan op de hoogte.

Wat betekent dat voor je werk bij [Ont]Regel de Zorg?

Vanuit [Ont]Regel de Zorg willen we organisaties helpen om regeldruk ook zelf aan te pakken. Door ons bezoek aan Laurens Nijeveld zien we dat we hiermee op de goede weg zitten.

Wat we als lesson learned meegenomen hebben, is dat alles wat we doen en in de aanbieding hebben bij [Ont]Regel de Zorg nog beter op de juiste plek terecht moeten laten komen. Bijvoorbeeld bij mensen die een belangrijke schakelfunctie hebben tussen kwaliteit en praktijk, zoals de kwaliteitsverpleegkundige. Daarbij spelen vakbladen en interne communicatie middelen, zoals een interne nieuwbrief van een organisatie een belangrijke rol. Daar gaan we de komende tijd nog meer aandacht aan besteden. Aan de andere kant: zorgverleners helpen ons en elkaar door ontregelinformatie met elkaar te delen. Bijvoorbeeld door onze berichten op LinkedIn te delen of onze nieuwsbrief door te sturen.