Verbetering in de zorg begint met luisteren en vertrouwen in de expertise van de zorgmedewerker
In april j.l. vond het jaarlijks terugkerend Voice Event plaats. Een inspirerende dag waarop ruim 200 professionals uit zorg en welzijn hun stem lieten horen en in gesprek gingen met beleidsmedewerkers van allerlei organisaties. Daarbinnen stond verschillende beleidsthema’s centraal, waaronder het verminderen van regeldruk en administratieve lasten.
In gesprek met elkaar
Hiervoor gingen een zorgprofessional en beleidsmedewerkers van VWS en V&VN in gesprek met ruim 20 zorgprofessionals over hoe zij hun stem kunnen laten horen én invloed kunnen uitoefenen op het terugdringen van regeldruk. Dit gebeurde in verschillende sessies waarin zorgmedewerkers ook hun ideeën en ervaringen deelden. Dit leverde leuke en interessante input op. Bijvoorbeeld dat belangrijk is om korte lijntjes te hebben en dat je soms beste een beetje brutaal mag zijn. En dat het voor zeggenschap vanaf de werkvloer van belang is om hiervoor een goede structuur neer te zetten.
Wat het heeft opgeleverd
Wat doen we met de opbrengsten? Een deel komt op de werkagenda van de Regiegroep Aanpak Regeldruk en een deel komt op de agenda van V&VN. Het gaat om praktische ideeën, urgente signalen en voorstellen van zorgprofessionals zelf die gaan helpen bij de aanpak van onzinnige administratie.
Wat wij van ORDZ meenemen
Dat dat verbetering in de zorg begint met luisteren en vertrouwen in de expertise van de zorgmedewerker. Zij weten immers als geen ander wat er in de praktijk afspeelt, wat werkt en wat nodig is.
Wil jij ook meedenken met beleid van VWS? Meld je aan voor een van de twee initatieven.