Verband- en hulpmiddelen eenvoudig aanvragen

Binnen de huisartsenzorg zijn er afspraken gemaakt om het aanvragen van verband- en hulpmiddelen eenvoudiger te maken. Sinds 1 januari 2016 kun je als huisarts verbandmiddelen voorschrijven voor langdurige wondzorg, zonder een aanvullend formulier. Ook speciale voeding kan zonder aanvullend formulier worden voorgeschreven. Het recept volstaat.

Proces hulpmiddelen

De werkgroep Bureaucratie & Administratieve Lasten heeft twee stroomschema’s  (zie onderaan deze pagina) gemaakt die het proces rondom enkele hulpmiddelen binnen de huisartsenpraktijken overzichtelijker maken. Het gaat om een uitwerking van het proces rondom:

  1. Bestellen en declareren van katheters, waarbij er onderscheid wordt gemaakt tussen ‘spoed katheter’ en ‘chronisch gebruik van katheter’.
  2. Bestellen en declareren van wondverbandmiddelen, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen ‘kortdurende’ en ‘langdurige’ wondzorg.

Hoofdpunten uit de stroomschema's

  • De verzekeraar stelt in geval van spoed geen eisen aan materiaal. Katheters en verbandmiddelen voor eigen (kleine) voorraad zijn naar eigen inzicht te bestellen via iedere willekeurige leverancier of fabrikant en van ieder willekeurig merk en type.

  • Huisartsen kunnen gebruikt materiaal vanuit de praktijk declareren (prestatiecode 12906).

  • Het bestellen van chronische of langdurige hulpmiddelen kan de patiënt (of diens familielid/mantelzorger) zelf met de medisch speciaalzaak van de zorgverzekeraar regelen. Dat houdt in dat het recept – naast patiënt- en huisartsgegevens – de volgende elementen bevat: het af te leveren middel (zo generiek mogelijk), de hoeveelheid (waaruit de geschatte behandelduur blijkt) en de indicatiecode.

  • Aanvullende formulieren hoeven niet ingevuld te worden als daarom wordt gevraagd.

  • Vanwege de moeizame bestellingen bij spoed wordt huisartsen geadviseerd om een eigen kleine voorraad aan te houden.