Marente maakt werk van regeldruk
Heidi van den Brink, bestuurder bij Marente, en Frederieke Lammers, bestuurssecretaris, vertellen hoe ze bij Marente, een ouderenzorgorganisatie in de Duin- en Bollenstreek hun medewerkers ontzorgen.
Aanpassen wat medewerkers willen
In 2024 heeft Marente een aantal processen gestroomlijnd om de administratieve lasten voor de zorgprofessionals te verlagen. Er is eerst gevraagd wat medewerkers graag aangepast willen hebben en wat veel tijd of ergernis kost. Hierop zijn de handtekeningen onder het zorgplan (óók in de wijkverpleging), de zorgovereenkomst en de bruikleenovereenkomsten (Compaan, Medido) afgeschaft. Ook is het vragen van toestemming voor opvragen van medische gegevens vereenvoudigd.
Marente heeft hierover constructief overleg met de cliëntenraad. Bovendien hebben ze ook het vertrouwen van zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid in de nieuwe werkwijze.
Marente blijft ontregelen
Marente gaat ook in 2025 door met ontregelen. Hiervoor hebben ze de volgende plannen: Spraakgestuurd rapporteren verder opschalen, de mogelijkheden van A.I. voor het opstellen van behandelplannen onderzoeken en voor de wijkverpleging planning=realisatie invoeren. Daarnaast wil Marente op een andere manier kijken naar kwaliteit. Hiervoor werken ze samen met Parnas. Hiermee wil de organisatie meer actief met kwaliteitsverbeteringen aan de slag en ingesleten patronen doorbreken.
Het doorvoeren van veranderingen gaat bij Marente redelijk soepel. Waarschijnlijk helpt de grote betrokkenheid van de zorgmedewerkers bij de veranderprocessen daarbij.
Meer weten?
Nieuwsgierig naar de aanpak van Marente? Stuur een e-mail naar Frederieke Lammers bestuurssecretariaat@marente.nl