Focus op kwaliteit

Steeds meer zorgorganisaties stappen over van de minutenregistratie naar de registratiestandaard zorgplan=planning=realisatie, tenzij (z=p=r,t). Bij het overstappen naar de nieuwe registratiestandaard ligt de focus primair op kwaliteit, in plaats van op tijd. Archipel Thuis, Treant Zorggroep en WZU Veluwe hebben de overstap gemaakt. In een eerste artikel vertelden deze organisaties hoe zij dit hebben aangepakt en hoe zij hun wijkverpleegkundigen en verzorgenden meenamen in dit proces. In dit tweede artikel delen ze hun ervaringen en tips over hoe zij zorgen voor een focus op de kwaliteit.

Tip van Treant Zorggroep: Kijk goed naar verhouding teamgrootte en aantal cliënten

Om goed met z=p=r,t te kunnen werken is het belangrijk om een goed feedbackmechanisme te hebben waarin signalen over wijzigingen onderling goed uitgewisseld en tijdig verwerkt kunnen worden in een (aangepast) zorgplan en/of planning. Is het team te groot, dan lukt dat gewoon niet meer goed omdat het onderling contact te ver weg is.

Saskia Schnoing, leidinggevende bij Treant Zorggroep: ‘Wij werkten eerst met een team op 85 bewoners. Dat werkt niet goed, want je weet niet meer wat bij wie speelt. En het plannen is lastiger. Daniëlle Adolfs, regieverpleegkundige bij ons, is bezig om het team in tweeën te splitsen. Dat betekent dat ieder team zijn eigen bewoners heeft en een eigen route. Binnenkort gaan we proefdraaien. Dat betekent wel dat sommige cliënten een andere zorgverlener krijgen. Dus dat moeten we ze goed uitleggen, waarbij we het voordeel van de persoonlijke aandacht benadrukken.’

Lees meer over de ervaringen van Treant Zorggroep, Archipel Thuis en WZU Veluwe op de website van Vilans.

©Vilans