3 communicatietips van Cure+ om succesvol te ontregelen

Ga je in jouw organisatie aan de slag met ontregelen, en wil je alle collega’s goed informeren en bij het proces betrekken? Neem dan vooral de tips van Cure+ mee! Deze praktijk voor fysio-, ergo-, oefen- en bewegingstherapie maakte de overstap naar een nieuw elektronisch patiëntendossier en ICT-systeem.

Tip 1: Vraag collega’s om gerichte feedback

Als je aangeeft dat collega’s feedback kunnen geven op het ontregelproces, kan het lastig voor hen zijn om daar passend op te reageren. Stel daarom een paar opties voor, zodat ze daar gerichte feedback op kunnen geven.

Operationeel manager Sanne Bruggeman: ‘Daardoor krijg je waardevollere informatie. Door collega’s bijvoorbeeld te vragen naar feedback over het inrichten van een nieuw proces, wisten we of dit in het dagelijks gebruik ook de meest handige optie zou zijn. Het kost meer tijd, maar levert uiteindelijk veel op. Collega’s vertelden dat ze zich gehoord voelden. Ze gingen ook met elkaar in gesprek om zaken op te lossen. Ze hadden het idee dat ze mee mochten denken en altijd konden bellen als er een probleem was. Mensen weten je dan ook te vinden als ze op een later moment andere feedback of vragen hebben.’

Tip 2: Wees duidelijk over wat wel en niet kan

Tijdens het ontregelen zul je met wensen van medewerkers te maken krijgen waar je niet in tegemoet kunt komen. Geef dan duidelijk aan wat wel en niet mogelijk is.

Fysiotherapeut Michel van Ruijven: ‘Zo weten medewerkers in elk geval waar ze aan toe zijn. Ze voelen zich dan ook gehoord, ook al zijn ze niet geholpen.’

Tip 3: Blijf updates geven, niet alleen in het begin

Voorafgaand en tijdens het ontregelen is het belangrijk om collega’s op de hoogte te houden van alle ontwikkelen. Maar ook in een later stadium moet je regelmatig updates blijven delen.

Kwaliteitsmanager Monika van der Vlugt: ‘In het begin hadden we een weekbrief om collega’s op de hoogte te houden. Er gebeurde veel en via de weekbrief konden medewerkers informatie bovendien makkelijk terugzoeken Ook daarna bleven we regelmatig updates en terugkoppelingen delen. Dat helpt voor het begrip. Veel processen gebeuren immers op de achtergrond en zijn voor de zorgverleners niet zichtbaar. Door hierover te communiceren, is iedereen wel op de hoogte welke stappen er genomen worden om alles goed werkbaar te krijgen.’

Meer weten