De Paarse Krokodillen van Atlant

Minder administratie en regels in de zorg en zo meer tijd voor bewoners. Iedereen wil het, maar hoe doe je dat in de praktijk? Zorgorganisatie Atlant gaat bij het ontregelen van de zorg uit van het motto: ‘Helpt het niet, dan doen we het niet.’ Een regel, proces of handeling is een Paarse Krokodil als die niet bijdraagt aan een goed leven voor de mensen die Atlant ondersteunt of aan fijn werk voor medewerkers.

Een half jaar geleden startte Atlant het project ‘Paarse Krokodil’. Met als doel het ontregelen van de zorg. Het motto? ‘Helpt het niet? Dan doen we het niet!’. De naam van het project komt van die bekende reclame van een Nederlandse verzekeraar, bekijk de reclame op YouTube.

Zo ontregelt Atlant

In de projectgroep zitten zorgmedewerkers, een medewerker van de ondersteunende diensten en een manager. Projectleider Miriam Schuijer vertelt: “Het projectplan paste op één A4tje. De projectgroep is van start gegaan met een toer langs de locaties. Om aan alle collega’s van Atlant uit te leggen wat Paarse Krokodillen zijn. En te vertellen hoe elke collega kan helpen de zorg te ontregelen. Op de locaties lieten we een paarse-krokodil-stempel achter. Zodat de collega’s alle handelingen, processen en regels die zij overbodig vinden, kunnen stempelen. Vervolgens wordt er in de teams met de collega’s over gestemd: kunnen we hiermee stoppen? Als hulpmiddel ontwikkelden we hiervoor een stroomschema.”

Twee soorten krokodillen

Atlant maakt onderscheid tussen twee soorten Paarse Krokodillen:

  1. Krokodillen die teams of afdelingen zelf bedacht hebben
  2. Atlant overstijgende krokodillen

Denk aan een dubbele check op de medicatiekarren die sommige afdelingen zelf bedacht hebben. Of alle paperassen die gevuld moeten worden bij een nieuwe opname binnen Atlant.

Negen meter lang

Atlant wil dat ‘Paarse Krokodil’ voelt als een onderwerp waar zij invloed op hebben. Schuijer: “Voor zorgcollega’s moet dit niet voelen als het zoveelste project. Maar juist als een project dat helpt om het werk leuker en makkelijker te maken. Daarom houden we het luchtig en leuk. Van de Zorgmakers leenden we een enorme Paarse Krokodil, van negen meter lang. Dit nieuwe huisdier logeert elke week bij een andere locatie. Het zal niet verbazen dat dit enorme exemplaar lekker in de weg ligt op de locaties. En dat is precies de bedoeling, want daar staan Paarse Krokodillen om bekend. Op een bord naast de krokodil kunnen collega’s hun Paarse Krokodillen opschrijven.”

Ambassadeurs

Alle veertig teams leverden een ambassadeur Paarse Krokodillen. Zij vormen de verbinding tussen de projectgroep en de teams en nemen deel aan enkele bijeenkomsten. Om elkaar te inspireren afscheid te nemen van overbodige administratie en regels. Gastsprekers op de eerste bijeenkomst waren Veerle Smit en Sarah van de Lely van de Zorgmakers. Zij hielpen met de aftrap.

Lef

“Om deze Krokodillen te killen is er lef nodig van medewerkers”, vertelt Schuijer: “Lef om daadwerkelijk te stoppen met zaken die schijnveiligheid bieden. Daarbij wordt gesproken over de verantwoordelijkheid. Van wie is dit proces, deze regel of handeling? Vanuit het Management Team is er mandaat: vakinhoudelijke mensen kunnen met hulp van het stroomschema beslissen of er met iets gestopt kan worden.”

Meer weten?

Wil je meer weten of heb je goede ontregel ideeën? Atlant komt graag met je in contact via paarsekrokodillen@atlant.nl.