Connect Logopedie investeert met ORDZ-subsidie in veel verbeterprojecten

Meer werkplezier, minder administratieve last: dat is het doel waar Connect Logopedie met behulp van de ORDZ-subsidie aan werkt. Hoe ze dat willen bereiken? Directeur Gerard Elshof, manager Bedrijfsvoering Aleid Roebertsen en manager Zorg Esther van der Veen vertellen over de projecten die ze hiervoor zijn gestart.

Al eerder lichtten Elshof, Roebertsen en Van der Veen op onze website diverse projecten toe die Connect met de ORDZ-subsidie heeft aangepakt. [linken naar artikel 1 over Connect] Maar dat waren nog niet alle projecten van deze logopediepraktijk uit Oost-Nederland: er zijn er meer! In dit artikel gaan de drie Connectprofessionals in op de andere projecten.

Straks uren nog maar één keer schrijven

Om de administratieve last te verminderen, wilde Connect meer inzicht krijgen in de interne processen. Zo rondde de praktijk onlangs een ontregelproject af om het medewerkersonderzoek te automatiseren. Elshof: “Met 52 collega’s konden we niet meer iedereen een middag bij elkaar roepen en doorpraten hoe het ermee gaat.” Momenteel is Connect druk aan de slag met het ontwikkelen van een managementdashboard om hun interne overzicht verder te vergroten en daar beter op te kunnen sturen. Het combineren van alle relevante informatie was handmatig niet meer te doen voor Connect. “We zijn gegroeid, maar bij schaalvergroting krijg je niet automatisch meer efficiëntie. We zijn een van de grotere logopediepraktijken in Nederland en hebben geen voorbeeld waar we naar kunnen kijken,” zegt Elshof.

Manager Bedrijfsvoering Roebertsen stelt dat er veel plannings- en productiviteitsfactoren zijn waar Connect als logopediepraktijk rekening mee moet houden. “Bijvoorbeeld hoeveel cliënten een collega ziet, wie wanneer op welke locatie werkt en welke werkzaamheden flexwerkers oppakken. Die combinatie van koppelingen bestond nog niet en daarom zijn we die nu zelf aan het maken, samen met de ontwikkelaar.”

Een van de voordelen straks van het managementdashboard voor collega’s: ze hoeven hun uren alleen nog maar in het EPD in te vullen, terwijl dat nu ook nog in Excel moet gebeuren. Elshof: “Zij zijn er blij mee dat het straks niet meer dubbel hoeft.”

“Als logopediepraktijk moet je voor managementinformatie naar veel verschillende factoren kijken” – Manager Bedrijfsvoering Aleid Roebertsen

Meer gemak voor de professional én cliënt

Een project waarmee Connect momenteel intensief bezig is, is het digitaliseren van de behandelovereenkomst. Nu wordt een overeenkomst nog geprint, ondertekend door een cliënt of door de ouder, en dan ingescand en opgeslagen. Veel werk, dus. Het blijkt ook een intensief proces om dat gedigitaliseerd te krijgen. “Het gaat om privacyregelgeving, automatisering, hoe je ondertekent: er zitten veel facetten aan,” stelt Elshof. “Neem alleen al het ondertekenen. Dat is mogelijk via een programma als Adobe, maar dan moet je dat programma al wel geïnstalleerd hebben. Dat is voor veel cliënten of hun ouders echt ingewikkeld.” Hoe je dat ondertekenen dan eenvoudig doet? Daarvoor zijn er volgens Connect verschillende mogelijkheden. “Misschien komt er per locatie wel een iPad, zodat je in de behandelkamer je handtekening kunt zetten,” geeft Elshof als voorbeeld. “We zoeken de opties momenteel uit. We vinden het belangrijk dat het toegankelijk is.” Want ontregelen? Dat is nodig voor het werkplezier en gemak van de professional, en óók belangrijk voor de cliënt.

“Collega’s zijn blij dat ze hun uren straks niet meer dubbel hoeven in te voeren” – Directeur Gerard Elshof

Online zorg in ‘themapark’

Inloggen voor je zorg op een online platform: onlangs startte Connect een pilot voor blended care. “De verhouding tussen fysieke en digitale zorg zal per cliënt verschillen, net als bij onze huidige digitale zorg. Voor de een werkt het prettiger dan voor de ander,” weet manager Zorg Van der Veen. Het doel is om het behandeltraject doelmatiger te maken: door de combinatie van fysieke en online zorg hoeven behandelingstrajecten minder onderbroken te worden, bijvoorbeeld vanwege ziekte of vakantie. Dat verkort de behandeltrajecten.

In de pilot ging veel voorwerk zitten. “We moesten de online omgeving vullen en collega’s voorbereiden. Daar zit veel tijd in,” zegt Elshof. Het wordt een soort themapark, aldus Van der Veen. “Een spelvorm met verschillende oefeningen en niveaus. Dat vraagt ook om een andere mindset van collega’s. Daarom zijn we begonnen met een kleine groep in de pilot.”

Benieuwd hoe het verdergaat? Later dit jaar gaan we op bezoek bij Connect voor een update over de pilot en hoe het hen helpt bij het ontregelen!

Meer informatie

  • Lees in dit artikel meer over Connect en hun andere ontregelprojecten.
  • Heb je een vraag aan Connect? Mail dan naar manager Bedrijfsvoering Aleid Roebertsen via info@connectlogopedie.nl.
  • Meer weten over ORDZ? Stel tijdens het ontregelspreekuur al je vragen. Geïnspireerd geraakt en wil je ook aan de slag met ontregelen? De derde en laatste ORDZ-subsidieronde opent in november 2023. Hou ordz.nl in de gaten.