Regeldruk vindt regelmatig zijn oorsprong binnen zorginstellingen zelf, in lokale processen en werkwijzen, of in de lokale implementatie van landelijke regels. Om daar vanaf te komen moet het dus ook in de instellingen zelf, op de werkvloer, gebeuren. In het rapport ‘Goede praktijken’ van (Ont)Regel de Zorg worden vele initiatieven van ontregelen in de zorginstellingen zelf gedeeld. In deze nieuwsbrief lichten we twee bijzondere verhalen uit.
Laat u inspireren door de verhalen die wij graag met u delen op de Goede praktijken pagina op de website ORDZ.nl. Neem contact op met de organisatie als u meer wil weten over één van de voorbeelden. En laat het ons weten als u zelf ook aan de slag wil maar daar nog wel wat ondersteuning, tips of begeleiding bij kunt gebruiken.
GGz Centraal - Minder werkdruk door het wijzigen van de tijdregistratie
Behandelaren van GGz Centraal registreren inmiddels alleen nog de face-to-face tijd, het multidisciplinair overleg en de reistijd. Voor de registratie van tijd besteed aan overige indirecte patiëntgebonden werkzaamheden, wordt gewerkt met een procentuele opslag. Die opslag, gebaseerd op normtijden van de indirecte activiteiten, wordt per beroepsgroep vastgesteld en vervangt de indirecte tijd van voorheen. Na evaluatie blijkt de tijdwinst gemiddeld een kwartier per werkdag te zijn, met daarbij een spreiding van ervaren tijdwinst van nul tot 60 minuten. Aan het kwalitatieve resultaat wordt meer belang gehecht: medewerkers ervaren ontspanning, omdat ze niet al die kleine bezigheden hoeven vast te leggen.
Benieuwd naar het hele verhaal? Lees over GGZ Centraal op pagina 14 van het rapport Goede Praktijken van (Ont)Regel de Zorg of ga naar de Goede Praktijken pagina op ORDZ.nl.
Allerzorg - ICT als overheersend thema bij het (ont)regelen van wijkverpleging
Allerzorg biedt wijkverpleging, kraamzorg, palliatieve terminale zorg en andere vormen van thuiszorg aan door heel Nederland, vanuit meer dan zeventig locaties. Twee jaar geleden is Allerzorg serieus aan de slag gegaan met (ont)regelen, door de aanstelling van Martine Duinker als (ont)regelaar. Haar eerste opdracht was het afschaffen van de vijfminutenregistratie. Allerzorg ziet (ont)-regelen voornamelijk als een ICT-kwestie: het verbeteren van het gebruiksgemak van systemen en software. Teams melden (grote en kleine) ergernissen op dat gebied bij Duinker, die vervolgens optreedt als schakel naar zowel interne als externe ICT-dienstverleners.
Meer weten? Lees het hele verhaal van de Allerzorg op pagina 24 van het rapport Goede Praktijken van (Ont)Regel de Zorg of ga naar de Goede Praktijken pagina op ORDZ.nl.